Kerplunk!

Wydany: 17 stycznia 1992
Nagrywany: maj – wrzesień 1991
Długość: 42:08
Wytwórnia: Lookout! Records

 

[tabs tab1=”OPIS” tab2=”SPIS PIOSENEK” tab3=”LIRYKI” tab4=”INTERPRETACJA PIOSENEK” tab5=”RECENZJE” tab6=”INNE”]

[tab]Kerplunk – drugi album kalifornijskiego zespołu punkowego Green Day. Wydany został 7 stycznia 1992 roku przez Lookout! Records. Jest to pierwszy album Green Day’a, w którym na perkusji gra Tre Cool (taki skład utrzymał się do dziś).

Oficjalnie w albumie jest 12 piosenek, jednak wersje płyt CD i kaset obejmują również 4 inne utwory, z albumu Sweet Children EP. Jedna z tych piosenek, „Welcome to Paradise” została nagrana ponownie, na kolejnym albumie, czyli Dookie.

Co ciekawe, muzyka do piosenki 2000 Light Years Away została napisana nie tylko przez Green Day’a ale także przez Jesse Michaels, Pete Rypins oraz Dave „E.C.” Henwood. Ponadto, piosenka Dominated Love Slave została napisana przez Tre Cool’a, Best Thing in Town wspólnie przez Armstronga i Dirnta, a My Generation – przez Pete Townshend.

W sierpniu 2010 roku Kerplunk sprzedało się łącznie w nakładzie 753.000 egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych i 1.000.000 na całym świecie.

[/tab]

[tab]

  1. 2000 Light Years Away – 2:25
  2. One For The Razorbacks – 2:30
  3. Welcome To Paradise – 3:31
  4. Christie Road – 3:31
  5. Private Ale – 2:26
  6. Dominated Love Slave – 1:42
  7. One Of My Lies – 2:18
  8. 80 – 3:40
  9. Android – 3:01
  10. No One Knows – 3:40
  11. Who Wrote Holden Caulfield? – 2:43
  12. Words I Might Have Ate – 2:31
  13. Sweet Children – 1:40
  14. Best Thing In Town – 2:02
  15. Strangeland – 2:08
  16. My Generation (cover The Who) – 2:20

[/tab]

[tab]
2000 Light Years Away
One For The Razorbacks
Welcome To Paradise
Christie Road
Private Ale
Dominated Love Slave
One Of My Lies
80
Android
No One Knows
Who Wrote Holden Caulfield?
Words I Might Have Ate
Sweet Children
Best Thing In Town
Strangeland
My Generation

[/tab]

[tab]

2000 Light Years Away

To jest piosenka o kimś kogo kochamy, kto jest daleko od nas. Przyszła żona Billiego, Adrienne, mieszkała w stanie Minnesota, podczas gdy Billi mieszkał w Kalifornii. To właśnie zainspirowało go do napisania piosenki. Tą piosenką chciał wyrazić do niej uczucia. Nazwa piosenki miała symbolizować odległość Adrienne od Billiego, i choć prawdziwa odległość od Kalifornii do Minnesoty to około 1500 mil, to cyfra 2000 miała być symbolem tego, że gdy kogoś kochamy, wydaje nam się, iż jesteśmy od tej osoby dalej, niż ma to miejsce w rzeczywistości. 

One For The Razorbacks

Piosenka opowiada o dziewczynie zwanej Juliet, która ma złamane serce. Narratorem jest chłopak, który jest przekonany, iż uda mu się uszczęśliwić dziewczynę. Nie jest doskonały, jednak chce spróbować. Jest gotowy zrobić wszystko, aby tylko ją uszczęśliwić.

Welcome To Paradise

Narrator opowiada o wyjściu z domu rodziców i rozpoczęciu własnego życia. Udowadnia, że niezależne życie nie jest takie łatwe, nie będziemy od razu mieli przysłowiowej „willi z basenem”.

Christie Road

Piosenka jest o miejscu z daleka od domu, miejscu gdzie przebywamy sami, gdzie czujemy się dobrze i gdzie chodzimy aby odpocząć, gdzie możemy oderwać się od świata i po prostu być sobą. Podobnież Billie ma na myśli melinę, gdzie chodził razem z kumplami popalać trawę.

Private Ale

W tej piosence narrator opowiada o swoim życiu i przeszłości, spacerując ulicą. Idzie ulicą i w pewnym momencie zauważa, że jest przy domu kogoś, kogo kocha. Uświadamia sobie, że woli myśleć o tej osobie, aniżeli swojej przyszłości. Istnieje teoria, że Armstrong napisał tą piosenkę dla Adrienne, aby pokazać jej swoje uczucie i przyciągnąć jej uwagę. Teoria ta jednak nie jest oficjalnie potwierdzona.

Dominated Love Slave

Najbardziej seksistowska piosenka Green Day. Utwór zawiera seksualne marzenia autora słów oraz jego wrażenia z gry erotycznej.

One Of My Lies

Utwór o dojrzewaniu. Autor przyznaje, że poglądy, które kiedyś były dla niego wszystkim, teraz prawie nic nie znaczą. Wedle piosenki nikt nie jest wyjątkowy – każdy jest „mały i jednorazowy”. Wszystko to prowadzi autora do głównego pytania – czy Bóg istnieje?

80

Piosenka o Adrienne, która wyraża niepewność i wątpliwość uczuć autora.

Android

Billie zastanawia się, co się z nim stanie, gdy dorośnie. Myśli o starym człowieku, któremu nie udało się w życiu i uświadamia sobie, że każdemu może się to zdarzyć. Zastanawia się o czym ten człowiek marzył, gdy był młody.

No One Knows

Narrator widzi swoich przyjaciół jak się starzeją i uświadamia sobie, że jego też to czeka. Zastanawia się, jak temu zapobiec. Chce zaplanować sobie życie, być ciągle spontaniczny i bawić się tak długo, jak to tylko możliwe.

Who Wrote Holden Caulfield?

Holden Caulfield to postać z książki J. D. Salinger „Catcher in the Rye”. Narrator w tej piosence próbuje przypomnieć sobie, co miał zamiar powiedzieć, ponieważ zapomniał co to było. Próbuje się skoncentrować, ale nie ma siły i woli aby to zrobić.

Words I Might Have Ate

Narrator w tej piosence przyznaje, że popełnij wiele błędów w związku z kimś, kogo naprawdę kocha. Stracił go i przyznaje, że to była wyłącznie jego wina.

Sweet Children

Tekst o zachowaniu dzieci gdy mają kilka latek. Tekst ten porównuje dobre dzieci z tymi złymi.

Best Thing In Town

Piosenka opisuje pogmatwany stan umysłu. Jest to tekst przesadnie abstrakcyjny.

Strangeland

Autor opisuje tutaj bardzo dziwne miejsce, które sam sobie wyobraził. Niektórzy twierdzą, że piosenka jest na podstawie jakiegoś filmu lub książki, jednak nikt nie jest w stanie tego potwierdzić. Nie wiadomo czy to sen czy fantazja.

My Generation

Jest to Cover piosenki zespołu „The Who” z ich albumu „MyGeneration”.

[/tab]

[tab]

TERAZ ROCK

Pierwsza płyta z nowym – docelowym jak się okazało – perkusistą. W rytmie zaczynają przebłyskiwać urozmaicające wstawki, ale zmianę najbardziej słychać w przejściach. Stały się gęściejsze i hm, bardziej wściekłe.
Początek jeszcze nie wskazuje na nową jakość. 2000 Light Years Away to pistolsowski, czyli w sumie rock’n’rollowy, schemacik…

To tylko fragment. Pełną recenzję możesz przeczytać na TerazRock.pl.
[/tab]

[tab]TWÓRCY

Billie Joe Armstrong – wokal prowadzący, gitara, perkusja (6)
Mike Dirnt – gitara basowa, wokal wspierający
Tré Cool – perkusja, wokal prowadzący (6)
John Kiffmeyer (Al Sobrante) – perkusja (13-16)
Andy Ernst – producent, inżynier dźwięku, miksowanie
Al Sobrante – producent wykonawczy
John Golden – mastering
Chris Applecore – okładka
Pat Hynes – grafika
Thadicus – kierownictwo artystyczne

OCENY

Rolling Stone – 3,5/5
Allmusic – 4/5
Pinchfork Media – 8,5/10
[/tab]

[/tabs]